کد مطلب:148596 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

مقام ارجمند یاران حسین
در اوج شأن یاران امام حسین علیه السلام سخن بسیار است به عنوان نمونه:

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی شهادت امام حسین علیه السلام خبر می داد و در ضمن فرمود:

«حسین علیه السلام در میان جماعتی خواهد بود كه آنها همانند ستاره ی درخشان آسمانند كه كشتن را از همدیگر، هدیه می گیرند» (یعنی سبقت در شهادت از یكدیگر می گیرند).

ابن عباس می گوید: من در شب بعد كشتن حسین علیه السلام در خواب دیدم، رسول خدا صلی الله علیه و آله شیشه در دست دارد و خونها را در آن جمع می كند، پرسیدم این خونها چیست؟ فرمود: این خون حسین و اصحاب او است كه آن را بسوی خداوند بالا می برم. [1] .

دراوصاف اصحاب امام حسین علیه السلام آمده: آنها كوهها آهن را مانع سر راه خود نمی دانستند و نیزه و شمشیرها را بر سر و صورت خود


می پذیرفتند، مال و امان را بر آنها عرضه می كردند، آنها نمی پذیرفتند و می فرمودند:

«در روز قیامت در پیشگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله چه عذر بیاوریم كه حسین علیه السلام كشته بشود و ما زنده بمانیم.» [2] .

در كتاب خرائج راوندی آمده؛ «شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: چه خبر موجب شد كه اصحاب حسین علیه السلام به كشته شدن از یكدیگر شتاب می كردند؟ فرمود: چون پرده از پیش چشم آنها برداشته شده بود و آنها منازل و مقامات بهشتی را با چشم خود می دیدند. [3] از این رو شتاب داشتند كه خود را به آن برسانند.» [4] .

آری آنها در مقام ارجمندی از معنویت بودند كه امام زمان علیه السلام در زیارت ناحیه، بر آنها درود فرستاده و بر قاتلان آنها لعن كرده است و در شأن بعضی از آنها سخنانی بزرگ فرموده است و در پایان خطاب به همه می فرماید:

السلام علیكم بما صبرتم فنعم عقبی الدار، بوأكم الله مبوء الابرار اشهد لقد كشف الله لكم الغطاء و اجزل لكم العطاء و مهدلكم الوطاء و كنتم عن الحق غیر بطاء و انتم لنا فرطاء و نحن لكم خلطاء


فی دار البقاء والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته؛ سلام و درود بر شما به خاطر صبر و ایستادگی كه كردید، نیكو خانه ای است خانه ی اخرت (برای شما) خداوندا شما را در جایگاه ابرار (نیكان) جایگزین كرد، گواهی می دهم كه خداوند پرده ها را از روی چشم شما برداشت (به طوری كه حقیقت و مقامات بهشتی را می دیدید و با این یقین به شهادت رسیدند.) و خاك زمین را (هنگام شهادت) گهواره ی شما قرار داد، و پاداش فراوان به شما عنایت كرد، ای شما كه در مورد، حق، تیزخیز و چابك بودید، شما در این راه از ما پیشقدم شدید، و ما نیز در خانه ی بقاء (آخرت) به شما خواهیم پیوست و همراه و همنشین شما خواهیم بود، سلام، درود رحمت و بركات خدا بر شما باد.» [5] .

امام حسین علیه السلام غروب تاسوعا، اصحاب خود را به دور خود جمع كرد و پس از حمد و ثنای الهی و درود بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:

فانی لا اعلم اصحابا اولی و لا خیرا من اصحابی و لا اهل بیت ابر و لا اوصل من اهلبیتی فجزاكم الله


عنی جمیعا؛

قطعا من یارانی را بهتر و بالاتر از یاران خودم ندیده ام و خویشانی را نیكوتر و محكم پیوندتر از خویشانم نیافته ام، خداوند از ناحیه ی من به همه ی شما بهترین پاداش را عنایت فرماید.» [6] .

آری:



هزاران درود بر روان تو باد

بر اصحاب و بر پیروان تو باد




[1] فرسان الهيجاء، ج 2، ص 154.

[2] همان مدرك، ص 155.

[3] چنانكه اين مطلب در فرازي از زيارت ناحيه آمده است و در همين صفحه ذكر مي شود.

[4] فرسان الهيجاء، ج 2، ص 158

[5] بحار، ج 45، ص 73.

[6] تاريخ طبري، ج 6، ص 236 - كامل ابن اثير، ج 4، ص 34.